מיהו 'תומך בקבלת החלטות'?

תומך בקבלת החלטות הוא אדם הממונה לצורך סיוע, למי שמתקשה בקבלת החלטות מהותיות בחייו ובביצוע פעולות משפטיות (לדוגמה, קשישים או אנשים עם מוגבלויות שונות).

הסיוע שניתן הוא על פי רצון האדם ויכול להינתן בכל תחומי החיים: בתחום הכלכלי, החברתי, התעסוקתי, פנאי, בריאות ועוד. התומך מעניק ליווי ותמיכה בקבלת החלטות.

תומך בקבלת החלטות אינו מחליף את שיקול דעתו של הנתמך בשיקול דעתו שלו, אלא מסייע לנתמך, וכך שומר על העצמאות ועל זכות ההחלטה שלו.

הסיוע ניתן כל עוד שני הצדדים מעוניינים בהמשך התמיכה וניתן להפסיק את יחסי התמיכה על-ידי הודעה חד-צדדית של הנתמך או התומך על סיום ההתקשרות.

ניתן למנות תומך החלטות כחלופה למינוי אפוטרופוס במקרים שבהם הקשיים של הנתמך אינם חמורים דיים לצורך שלילת כשרותו המשפטית.

תומך בקבלת החלטות יכול להתמנות ע"י בית משפט לענייני משפחה כאשר יש צורך בביצוע פעולות משפטיות, וכן כדי לתת תוקף והכרה רשמית לשני הצדדים. עם זאת, יכול להיות הסכם התקשרות בין תומך לנתמך שלא יעבור דרך בית משפט, אלא יהיה הסכם כתוב ביניהם.

תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות בדבר 'תומך בקבלת החלטות':

67ב.      (א) תפקידיו של תומך בקבלת החלטות יהיו אלה, כולם או חלקם—

(1)  לסייע לאדם לקבל מידע מכל גוף;

 (2) לסייע לאדם בהבנת המידע הנדרש לו לשם קבלת החלטות, לרבות החלופות האפשריות והשלכותיהן ולהסביר לו את כל אלה בשפה פשוטה וברורה המובנת לו ותוך שימוש באמצעי עזר שברשותו ובכל דרך אפשרית הסבירה בנסיבות העניין;

( 3)  לסייע לאדם במימוש החלטותיו ובמיצוי זכויותיו, לרבות סיוע בביטוי החלטותיו כלפי צדדים שלישיים, בהיקף ובדרך שתיקבע בתקנות לפי סעיף קטן (ו).

(ב) לשם ביצוע תפקידיו, סמכויותיו של תומך בקבלת החלטות יהיו אלה, כולן או חלקן:

(1)  לפנות לכל גורם ולקבל מידע בשמו של האדם;

(2)  לסייע לאדם בביטוי רצונותיו והחלטותיו כלפי צדדים שלישיים;

 (3) לבצע בשם האדם, לבקשתו, פעולות לשם מימוש החלטותיו ומיצוי זכויותיו, בהיקף ובדרך שתיקבע בתקנות.

(ג) תומך בקבלת החלטות לא יקבל החלטות בשמו של האדם שהוא מסייע לו.

'תמיכה בקבלת החלטות' הינו השירות המרכזי אשר מחליף ברחבי העולם את השימוש באפוטרופסות. מדובר בשירות של תמיכה, הדרכה, ליווי וייעוץ אשר ניתן לאנשים כדי שיוכלו לממש את רצונותיהם.

במחקרים נמצא כי מידת החירות והשליטה של אדם על חייו הינו המשתנה המשמעותי ביותר לניבוי רמת אושרו ואיכות חייו. על כן, קיימת חשיבות עליונה לאפשר לאדם לקבל החלטות על חייו.