אפוטרופסות או תמיכה בקבלת החלטות?

א (שם בדוי), בשנות השבעים לחייה, אלמנה ואם לתשעה ילדים בוגרים, מצאה את עצמה במאבק משפטי על כספה. היא התאלמנה לפני כשנתיים ומאז החלו סכסוכים בין הילדים סביב ירושה ורכוש. הסכסוכים הובילו לפילוג המשפחה לשני מחנות ולתביעה משפטית נגדה. התובעים טענו כנגדה כי היא מושפעת מילדיה האחרים הסוחטים ממנה כספים. התביעה היתה במסווה של הגנה על כספיה מתוך דאגה לעתידה. התובעים (ילדיה) הקפיאו את חשבון הבנק שלה כך שלא יכלה להמשיך להתנהל באופן עצמאי כפי שעשתה כל חייה ונאלצה להיתמך בילדיה בניגוד לרצונה. היא חשה כעוסה ומושפלת. בנוסף, הם לא בחלו לטעון כי היא אינה כשירה ורצו להתמנות כאפוטרופסים עליה. תביעה זו גרמה להחרפת היחסים ולניתוק בין המחנות.

בסוף 2016, שופט בבית המשפט לענייני משפחה ראה אותה והתרשם כי אינה זקוקה למינוי אפוטרופוס, אלא לסיוע אחר בפתרון בעיותיה מול הבנק וילדיה. הוא הציע למנות את 'יש תומך – שירותי תמיכה בקבלת החלטות' כתומכי החלטה בענייניה מול הבנק. בתום פגישה אישית עם א', שבה התרשמנו שהיא מודעת למצבה הכלכלי, למהות התביעה ולהשלכותיה, החלטנו לצאת לדרך משותפת על מנת לסייע לה לממש את רצונותיה ולהמשיך בניהול כספיה כפי שעשתה עד היום, תוך חשיבה ותכנון פיננסי.

'תמיכה בקבלת החלטות' הינו השירות המרכזי אשר מחליף ברחבי העולם את השימוש באפוטרופסות. מדובר בשירות של תמיכה, ליווי וייעוץ אשר ניתן לאנשים המתקשים לנהל את עניינם, כדי שיוכלו לממש את רצונותיהם. בימים אלו מדינת ישראל עורכת שינויים בחקיקת אפוטרופסות, ממודל של קבלת החלטות על ידי אפוטרופוס, למודל של 'קבלת החלטות נתמכת'. בעוד 'אפוטרופוס' מקבל החלטות עבור האדם הנתמך ובמקומו, 'תומך בקבלת החלטות' מסייע לאדם עצמו לברר את רצונו ולממשו. בעוד 'אפוטרופוס' פועל בשם ההגנה, 'תומך בקבלת החלטות' פועל בשם זכות האדם להעצמה ואוטונומיה אישית.

מזה אלפיים שנה אפוטרופסות לקחה את זכויותיהם של אנשים ונתנה אותם לאנשים אחרים. ההיסטוריה רצופה במצבים של חוסר שוויון של קבוצות שהוגדרו כשונות ועל כן נחותות: נשים, עבדים, מיעוטים, אנשים עם מוגבלויות, זקנים וילדים – כולם התמודדו בעבר עם הנחה בדבר חוסר מסוגלות, אשר תורגמה לסטטוס משפטי נחות ולכשרות משפטית מוגבלת. במרבית מדינות העולם הייתה לנשים כשרות משפטית מוגבלת והן לא יכלו להצביע בבחירות, להיות בעלות רכוש ואף לא להחזיק במשמורת על ילדיהן. במהלך המאה העשרים חלו התפתחויות ברחבי העולם של תנועות לזכויות אדם שחשפו פגיעות קשות שנגרמות לחירות הפרט כדוגמת אפוטרופסות.

בישראל כ-50,000 אנשים תחת אפוטרופסות ומידי שנה ממונים אפוטרופוסים לכ-5,000 אנשים נוספים. ההשוואה למדינות אחרות מראה כי מספרם במדינת ישראל גבוה באופן יחסי למדינות מערביות אחרות ושיעור הגידול שלו חריג – על-פי נתונים לא רשמיים מספר האנשים תחת אפוטרופסות הכפיל את עצמו ב-15 שנים האחרונות. בתי משפט לענייני משפחה מחליטים למנות אפוטרופוס ב-94% המקרים המובאים בפניהם, ברוב המקרים מבלי לפגוש את האדם כלל. עדיין אין מודעות מספקת לצורך להשתמש בכלי משפטי זה בזהירות רבה ורק כאמצעי אחרון לאחר שמוצו כל יתר האפשרויות המתונות יותר.

במחקרים נמצא כי מידת החירות והשליטה של אדם על חייו הינו המשתנה המשמעותי ביותר לניבוי רמת אושרו ואיכות חייו. על כן, קיימת חשיבות עליונה לאפשר לאדם לקבל החלטות על חייו.

בעבודתינו עם אוכלוסיות מבוגרות ומוחלשות תחת אפוטרופסות, לא פעם חשנו תסכול מחוסר היכולת שלנו בפועל לסייע לאדם עצמו להגשים את רצונותיו, שאיפותיו וחלומותיו אל מול האפוטרופוס, לרוב בן משפחה קרוב, שמתוך הצורך להגן שלל ממנו את זכויות האדם הבסיסיות ביותר: הזכות לאוטונומיה אישית, לחירות, לכבוד ולקניין.

תחושת אי-נוחות זו, יחד עם השינויים שמתחוללים בימים אלו בתחום החקיקה של 'חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות', במטרה לצמצם את מוסד האפוטרופסות ולפתח חלופות מתונות ופחות פוגעניות בזכויות הפרט, הניע אותנו להקים שירות חדשני בתחום שירותי 'תמיכה בקבלת החלטות' וסיוע בהטמעת חלופות כדוגמת ייפוי כוח מתמשך והנחיות רפואיות מקדימות. כלים כגון אלה, מאפשרים ליחיד להגדיר באופן עצמאי וללא צורך בהליך משפטי פורמלי, מי יהיה אחראי מטעמו על קבלת החלטות משפטיות בשעה שיאבד את בריאותו, תפקודו או צלילות דעתו.

'יש תומך' שמה לה למטרה להיות מובילה וחדשנית בתחום שירותי 'תמיכה בקבלת החלטות'. אנשים שעד כה התמנה עבורם אפוטרופוס, בשל קושי לנהל את חייהם באופן עצמאי יזכו מעתה להיות אנשים חופשיים ולמצות את זכויותיהם. אנו רואות את ערך כבוד האדם וחירותו כזכות יסוד בסיסית וחותרות לאפשר לאדם לממש את חייו על פי רצונו.

הכותבות: שלי אנג'ל ויעל שירון, MSW, יוזמות ומקימות 'יש תומך – שירותי תמיכה בקבלת החלטות'.